scroller


I made this widget at MyFlashFetish.com.

pengikut yg senang dicari....follow jgn xfollow

Daisypath Wedding tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers

sebelum scroll down,klik sini dulu tau....

Sunday, May 19, 2013

Best Sangat ke Berkias???

Holla..

Malam ni tiba-tiba pula jari jadi rajin nak menaip, ni mesti disebabkan selalu sangat main game, sampai buat kerja pun banyak tak siap, banyak main betul aku ni. Ok, aku bukan nak cakap pasal study semua ni, aku dapat idea ni dari seorang mamat ni pasal bahasa kiasan. Mari kita bincangkan pasal bahasa kiasan ni sikit.

Aku bukan tak minat, tapi memang tak suka sangat-sangat bahasa kiasan ni, ramai sangat kawan aku suka berkias-kias bila cakap dengan aku, dan aku pun mula jadi blur, tak faham apa yang mereka cakap, terukkan. Tapi nak buat macam mana, memang tak suka, so tak ada masa nak belajar bahasa kiasan ni. Aku pun tak pernah pula rasanya belajar bahasa kiasan dalam sekolah. Jujur lebih baik daripada menipu, walaupun ianya menyakitkan, so untuk apa berkias.

Bekas pakwe aku pun kebanyakannya jenis kuat berkias, cukup susah aku nak faham, lepas tu mulalah cakap aku ni tak memahami, padahal tak tahu yang aku ni cukup tak suka benda tu. Selalunya berkias ni bukan dari segi bahasa je, dari bentuk tubuh badan dan perbuatan juga yang berbeza dari biasa, boleh dikatakan sebagai kiasan.

Kenapa perlu berkias, sedangkan jujur itu lebih baik. Bukan ke kalau berkias tu ada sikit-sikit macam berbohong. Banyak cara lagi boleh buat untuk beritahu sesuatu kepada orang lain tanpa perlu berkias. Aku ni tak suka berkias, tapi aku tak tahu sama ada aku pernah berkias dengan orang lain ke tak. Cuma yang aku selalu buat, bila aku jujur dengan seseorang tu, aku akan selitkan sekali dengan ketawa, so taklah terlampau serius,dan takkan menyakitkan hati sebelah pihak, dan dia boleh menganggap sebagai gurauan.

sekadar gambar hiasan..
Berkias bukan tak elok, cuma ianya kadang-kadang agak annoying, cuba kamu fikir balik, adakah semua orang faham bahasa kiasan, dan belum tentu orang tu fikir benda yang sama seperti yang kamu fikir. Cuba tetiba dia salah faham bahasa kiasan kamu tu, makin teruk la keadaan tu. Tak pasal-pasal kamu kena terang semula kepada dia, bukan ke menyusahkan semua tu.

So, bagi aku, berkias ni kurang bagus, dan membosankan, kalau orang tu memang faham boleh terima lagi, tapi bila kena dekat orang yang memang tak faham macam aku ni, dah tentu aku akan translate bahasa tu dalam bentuk yang lain, dan mungkin boleh jadi negatif.

Elakkan berkias, terutama dekat aku, aku dah biasa disakitkan hati,so kalau kamu cakap direct dengan aku pun, aku takkan ambil hati, terasa mungkin ye,tapi bukannye sampai bertahun-tahun, kena malam ni,esok da elok balik. Bagi aku, bila kita ada masalah pada hari ini, jangan sesekali bawa masalah tu ke keesokan hari, lupakan, dan mulakan hari baru dengan senyuman dan kosongkan minda dengan sebarang masalah.

Aku cuba buat dan ianya menjadi, aku menjadi lebih pemaaf, dan perangai aku yang suka marah dan kurang sikit demi sikit,bak kata orang tua, selalu marah atau merajuk akan cepat berkedut. Betul perumpamaan tu, so kalau marah sekalipun, cuba untuk senyum, sebab bila senyum kita akan lebih tenang.

Kesimpulannya, jangan guna bahasa kiasan dengan aku.....

0 ORANG DOA AKU KURUS...:

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...